czwartek, 11 maja 2017

wykład - 'Waarom was Multatuli een antikoloniaal en zijn "Max Havelaar" een succesverhaal?'

Podczas poprzedniego pobytu na Curacao, na przełomie stycznia i lutego 2017 roku, miałem na Uniwersytecie Curacao wykład. Teraz udostępniam go (poprzez link w tytule). Stanowi, choć wygłoszony został 31 stycznia, część obecnego obligatoryjnego kursu dla moich studentów. Może być jednak ciekawy także dla innych osób. Niestety: tylko dla znających język niderlandzki.

Waarom was Multatuli een antikoloniaal en zijn "Max Havelaar" een succesverhaal?,
czyli 'Dlaczego Multatuli był antykolonialistą, a jego "Maks Havelaar" bestsellerem'.
Odczyt miał też podtytuł: Iets over de buitenlandse receptie en de genologische status van de grootste Nederlandse roman - 'O zagranicznej recepcji i genologicznym statusie największej holenderskiej powieści'. Jednak w trakcie ostatecznych przygotowań - wykład był zapowiedziany z wielotygodniowym wyprzedzeniem - postanowiłem zrezygnować z rozbudowania części recepcyjnej i skupiłem się na zagadnieniu gatunku, jaki reprezentuje ta powieść.



Uitnodiging



De Algemene Faculteit van de University of  Curaçao (UoC) organiseert een lezing met de titel:

Waarom was Multatuli een antikoloniaal en zijn Max Havelaar een succesverhaal?
Iets over de buitenlandse receptie en de genologische status van de grootste Nederlandse roman

door prof. dr. Jerzy Koch, professor in Nederlandse en Afrikaanse literatuur aan de  Adam Mickiewicz Universiteit in Poznań, Polen.

Datum:   dinsdag 31 januari 2017
Plaats:    aula
Tijd:       19.30-21.30 uur
Toegang: vrij
Taal:       Nederlands

Live streaming: www.uoc.cw

Decaan Algemene Faculteit
Dr. E. Echteld


Zadałem sobie pytanie, jakim formalnym i treściowym kryteriom odpowiada powieść Maks Havelaar (1860, wyd. pol. 1903, 1956, nowy przekł. 1994) i do jakiego podgatunku należy? Mam nadzieję, że odpowiadając na to pytanie udało mi się naświetlić także perspektywę antykolonialną, której istnienie negują niektórzy współcześni badacze. Analiza genologicznego statusu tego utworu, a konkretnie - umieszczenie go w literackiej tradycji subwersywnej satyry, pozwala bowiem, moim zdaniem, pokazać zaangażowanie autora i wyjaśnia poniekąd sukces powieści.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Trasa pomnikowa

Po Oranjestad spacerowałem dwukrotnie trasą pomnikową. Tak ją sobie nazwałem. W przestrzeń miasta wpisano szereg pomników - niekiedy miałe...